Методична розробка уроку. Образотворче мистецтво 4 клас. Тема: Виготовлення площинних композицій з природних матеріалів.

Методична розробка серії уроків.
 Образотворче мистецтво 4 клас.

Виготовлення площинних композицій з природних матеріалів.
Урок 1
Тема:Ознайомлення зі способами збирання та зберігання природних матеріалів. Екскурсія до парку. Ескізування площинної аплікації з природних матеріалів «Природне диво».
Мета: Ознайомити учнів із способами збирання та зберігання природних матеріалів. Навчити способам зберігання та сушіння рослин; виконувати ескізи площинних аплікацій.
                   Розвивати творчу активність, пізнавальні інтереси; практичні навички роботи в різних видах художньої діяльності; почуття прекрасного, почуття художнього смаку, уміння пізнавати і створювати прекрасне.
                   Виховувати любов до рідної природи, традицій рідного краю.
Тип заняття: Засвоєння нових знань, умінь та практичних навичок.
Форма заняття: комбінована (колективна, індивідуальна, робота під керівництвом викладача).
Методи та прийоми:
Інформативно-рецептивний:
·        Мовний (розповідь, бесіда, інструктаж);
·        Наочний (демонстрація літератури);
·                    Практичний (самостійний збір та засушування природного матеріалу, проведення екскурсії до парку).
Репродуктивний:
·                    Засушування різних видів природних матеріалів , способом продемонстрованих керівником;
Інтерактивний:
·                                            Вправа «Експедиція»;
·                                            Вправа “Робота в парах”.
Самоконтролю:
·        Взаємооцінювання виконаних ескізів;
Обладнання: зразки природних матеріалів, література: М.В, Бедіна «Поробки і картини з природного матеріалу» - Х. 2011, Д. Вуд «Прикраси для дому із природного матеріалу» - Х. 2008. Матеріали для виконання практичної роботи: папір для ескізів, олівець, гумка.
Хід заняття:
1.     Вступна частина.
1.1.  Організаційна робота. Активізація уваги учнів;
1.2. Перевірка готовності до уроку (наявність матеріалів, необхідних для виконання практичної роботи);
1.3. Створення позитивного емоційного настрою в колективі;
1.4 . Оголошення теми, мети та завдань уроку;
1.5 . Техніка безпеки під час проведення екскурсії та уроку.

2 .       Основна частина уроку.
2.1. Проведення екскурсії до парку з метою збору природного матеріалу
 (додаток 1).
2.2. Розповідь викладача про збір та зберігання природного матеріалу.
        Мушлі, шишки, квіти та інший природній матеріали, зібрані своїми руками, стануть вам у пригоді, коли ви займаєтесь виготовленням аплікації з природних матеріалів. Задоволення від процесу роботи з самого початку і до кінця. Але важко уявити, що у вас під рукою знайдеться необхідна кількість природного матеріалу, та ще й гарної якості. Коли  ви йдете до магазину, то можете бути впевнені, що придбаєте там матеріали потрібного кольору, форми і розміру. Окрім того, в магазині, ви завжди зможете купити матеріал, якого у вас бракує.
        А коли ви прийшли в природу, в парк, обов’язково використайте це і запасіться корінчиками, гілочками, квіточками, травами і т.д. вдосталь.  
        Звісно, що багато яких природних матеріалів, не можна назбирати у певну пору року. Наприклад, в середині літа – ви не знайдете жолудів, а квіти – не ростуть взимку. Це означає, що завжди треба враховувати час збору природного матеріалу, правила їх зберігання, щоб в потрібний час у вас все опинилося під рукою.
      Шишки, жолуді та гілки особливого сушіння та зберігання не вимагають. А ось квіти та листя при сушінні і зберіганні мають свої правила:
-         Збирайте квіти і листя в пік їх цвітіння;
-         Шукайте найбільш яскраві екземпляри, так як колір при сушінні втрачає яскравість;
-         Збирайте рослини в паперові пакети, оскільки в поліетиленових створюється підвищена вологість – сприятлива для розвитку мікробів:
-         Збирати рослини рекомендується до обіду, коли роса вже випарувалась;
-         Самим невдалим часом для збору квітів є середина дня, коли рослини утримують максимальну кількість вологи, звільнитися від якої квітка може, якщо на час або два помістити її у вазу з водою;
-         Після збору повільно приступайте до сушіння;
-         Зберігайте засушені запаси в сухому місці, уникаючи високої вологості, і прямого попадання сонячного проміння.
        Квіти, листя та інші природні матеріали потребують сушіння для зберігання кольору і форми. Існує декілька способів сушіння:
-         Прогрівання (гаряча сушка);
-         Повітряна сушка (в підвішеному стані);
-         Сушка в кремнегелі ;
-         Сушка під пресом.
       Якщо ви плануєте заготовку природного матеріалу на майбутнє, тоді часовий фактор не відіграє особливої ролі. Але якщо задумали втілення якого-небудь проекту на найближчі вихідні, тоді вам треба вибрати найшвидший спосіб сушіння. Як уже було сказано – сушка допомагає зберегти колір і форму матеріалів. Один із способів прискорення процесу – використання мікрохвильової печі, але найкращий спосіб сушіння – це сушіння під пресом.
Сушіння під пресом.
Для досягнення бажаного результату:
-         Збирайте квіти до обіду в сухі дні, вибираючи недавно зацвівши квіти;
-         Розміщуйте квіти суцвіттями вниз на пресувальну поверхню;
-         Пишну квітку придавіть пальцем, щоб м’яко розрівняти її до початку пресовки;
-         На одному аркуші розміщуйте квіти одного розміру і виду;
-         Під час сушіння під пресом витримуйте велику відстань між пелюстками квітів;
-         Зберігати спресовані квіти під шарами паперу в сухому місці;
-         Уникайте попадання прямого сонячного проміння на готові вироби, так як деякі квіти можуть зів’яти;
-         Якщо вам складно зняти спресовані квіти з поверхні тканини, то можна легенько потягнути тканину в декількох напрямках. Після цього квіти легко знімуться з тканини.
2.3. Інтерактивна вправа «Експедиція»
Хід вправи:
       Учні діляться на підгрупи. Кожна підгрупа з 3-4 чоловік отримує зразок рослини чи іншого природного матеріалу, паперовий пакет для збору цього матеріалу. Завдання полягає в тому, щоб цю рослину знайти, дослідити її властивості, визначити найкращі способи сушіння та зберігання. Після екскурсії парком, виконати всі необхідні процедури, підготувати рослинний матеріал для виконання аплікації.
2.4. Запитання для дітей:
-         Чи легко було відшукати вказаний природній матеріал?
-         Чи виникали труднощі в зборі цього матеріалу?
-         Чи цікаво було це робити?
-         Що нового дізнались з екскурсії?
2.5. Практична робота.
2.5.1        Ескізування площинної аплікації з природних матеріалів «Природне диво».
2.5.2        Розглянути весь природній матеріал, принесений з екскурсії групами учнів;
2.5.3        Підготувати папір для ескізів, основу (за розміром ескізу);
2.5.4        Зробити замальовки контуру композиції «Природне диво»;
2.5.5        Визначити, який елемент композиції буде викладений, і яким природнім матеріалом.
       Вчитель кожному індивідуально за потреби надає допомогу у виконанні складних елементів композиції, слідкує за ескізуванням роботи.

3.                      Заключна частина.
3.1. Підведення підсумку уроку.
 Обговорення виконаних ескізів площинної аплікації за критеріями:
-        Дотримання композиційного центру;
-        Різноманітність підібраних матеріалів;
-        Колорит.
3.2. Взаємооцінювання робіт (Робота в парах).
3.3.  Прибирання робочого місця.

Урок 2

Тема:Закріплення знань зі збору та сушіння природних матеріалів. Виконання площинної аплікації з природних матеріалів «Природне диво».
Мета: Навчити виконувати аплікацію з природних матеріалів; переносити ескіз на основу; пошарово викладати природній матеріал; закріплювати на основі.
                 Розвивати творчу активність, пізнавальні інтереси; практичні навички роботи в різних видах художньої діяльності; почуття прекрасного, почуття художнього смаку, уміння пізнавати і створювати прекрасне своїми руками.
                Виховувати любов до рідної природи, традицій рідного краю.
Тип заняття: Удосконалення здобутих знань, умінь та практичних навичок.
Форма заняття: комбінована (колективна, індивідуальна, робота під керівництвом викладача).
Методи та прийоми:
Інформативно-рецептивний:
·      Мовний (розповідь, бесіда, інструктаж);
·      Наочний (демонстрація літератури);
·      Практичний (самостійне виконання площинної аплікації).
Репродуктивний:
·                    Виконання роботи учнями способом, продемонстрованим вчителем.
Інтерактивний:
·                                            Вправа «Навчаючи вчуся»;
·                                            Вправа “Робота в парах”.
Контролю:
·                                            Взаємооцінювання виконаних робіт.
Обладнання: зразки природних матеріалів, література: М.В, Бедіна«Поробки і картини з природного матеріалу» - Х. 2011, Д. Вуд «Прикраси для дому із природного матеріалу» - Х. 2008. Матеріали для виконання практичної роботи: основа для композиції, клей ПВА, різнофактурні природні матеріали.
Хід заняття:
2.     Вступна частина.
1.1.  Організаційна робота. Активізація уваги учнів.
1.2 . Перевірка готовності до уроку (наявність всіх матеріалів, необхідних для виконання практичної роботи);
1.3. Створення позитивного емоційного настрою в колективі;
1.4. Оголошення теми, мети та завдань уроку;
1.5. Техніка безпеки під час проведення екскурсії та уроку.

2        Основна частина уроку.
2.1 Узагальнення та закріплення знань з теми «Ознайомлення зі способами збирання та зберігання природних матеріалів».
Інтерактивна вправа «Навчаючи вчуся».
Хід вправи:
        Вчитель готує картки з фактами про збір та зберігання природних матеріалів, по одній на кожного учня . Упродовж кількох хвилин, учні  читають інформацію на картці. Після того, як учні прочитають інформацію, керівник пропонує їм ходити по класу, ознайомлюючи зі своєю інформацією інших. Вихованець може одночасно розмовляти тільки зі однією особою. Завдання полягає в тому, щоб поділитися своїми фактами і самому отримати певну інформацію від іншого учня. Після того, як вихованці завершать цю вправу, запропонуйте їм розповісти що-небудь із того, про що вони дізналися від інших. Відповіді можна записувати на дошці.
2.2. Виконання площинної аплікації з природних матеріалів «Природне диво».
2.2.1. Розповідь вчителя.
       Якщо ви задумали зобразити композицію за допомогою природного чи рослинного матеріалу, то для початку треба до підготовленої основи з нанесеним ескізом підібрати скло. Воно буде захищати майбутню роботу від пилу. Але якщо композиція буде містити об’ємні елементи, то скло можна не включати в свою роботу.
      На заготовленій основі ви будете створювати композицію, а до задньої стінки приклеювати петлі для її підвішування.
      На основу, пошарово, згідно ескізу, зверху вниз приклеюйте шматками листя, намазавши їх тонким шаром клею (бажано ПВА чи бустилат).
      Велике значення в композиції відіграє небо. В кожну годину доби і року небо своє, особливо важливо звернути увагу на його зображення.
      Коли художник малює небо фарбами, він ніколи не накладає фарбу вертикальними рухами пензлика, а завжди горизонтальними. Так створюють і флористи. Відривають руками. А не зрізають ножицями довгі шматочки листа і приклеюють його горизонтально так, щоб нижній лист перекривав верхній. Небо спочатку можна зробити одноманітним. А потім вже клеїти хмарки різних відтінків. Небо надає всій композиції настрій, орієнтуючи його в порі року та доби.
      В якості матеріалу для неба підійдуть листки сріблястої тополі, які з виворітної сторони білі або злегка блакитні, листя гостролистого клена, малини. Підходять для зображення неба також листя з початків кукурудзи – у них буває дуже гарний рожевий відтінок, який добре передає колір неба на сході заході сонця. Листя кукурудзи краще клеїти маленькими смужками, щільно притискаючи їх ножем або прогладжуючи теплою праскою.
       Приклеївши небо, бажано покласти композицію. На рівну поверхню, накрити папером,, а потім склом, придавити і залишити в такому положенні на декілька годин. Після неба клейте фон композиції, додержуючись кольорової перспективи, тобто те, що далі зображуйте світлими холодними тонами (сірими, блакитними, бузковий).
        Врахуйте те, що чим ближче до переднього плану, тим темніше стає колір. Разом з фоном зображують гори, ріки і озера. Як правило, небо завжди виблискує в воді, тому воду викладають, як правило, з того ж матеріалу, що і небо.
        Коли завершений фон – почніть з заднього плану зображувати основні предмети і деталі композиції. Перш за все вирішіть, з якої сторони на вашій картині світить сонце, що зображувати всі предмети в відповідності з їх освітленням. Якщо на горизонті гори, то освітлена сторона гори повинна бути більш світлою, ніж затемнена. якщо світло знаходиться в лівій верхній частині картини, то ліва сторона всіх предметів буде більш світлою, а тінь від предметів буде знаходитись з правої сторони.
       Також необхідно дотримуватися в композиції і повітряної перспективи. На горизонті необхідно вибрати місце сходження, і в ній повинні сходитись всі горизонтальні лінії побудови, окрім фронтальних, тобто дерева, споруди та інші предмети однакової висоти повинні вміщуватися між проміннями, направленими на точку сходження.
     Тонкі горизонтальні смужки на водосховищах посилюють ефект води.
Стовбури дерев зображують так, що відчувалося їх форма, об’єм. Для цього край стовбура треба злегка затемнити з тіньової сторони.
      Для кори дерев підходить мох або листя лопуха. Для цього листок лопуха б’ють залізною щіткою до тих пір поки він не перетвориться на тонке мереживо. Потім лист засушують, не міняючи при цьому папір. Відриваючи від лопуха такі шматочки, можна «створити»кору дерева. Правдоподібна кора отримується із крих розім’ятого сухого листя, площа кори промазується клеєм і засипається це місце крихтами.
       Сніг робиться із виворітної сторони листа сріблястої тополі, материнки. Якщо небо створюється з листків кукурудзи, то сніг створюється з того ж листя, але більш світлого кольору.
       Для зображення галявини і поля краще засушити листя тюльпану, коли він відцвіте і листя почне в’янути.
      Гарно виглядають в композиції берези зі стовбурами з берести. Але над стовбурами треба працювати, адже знизу береста темна, по стовбуру розміщені нерівномірні темні плями, стовбур обов’язково також відтіняємо по боках.
2.2.2. Практична робота.
Виконання площинної аплікації з природних матеріалів «Природне диво»:
Послідовність виконання:
-         За допомогою копіювального паперу перенести ескіз аплікації на фанерну або картонну основу;
-         Викласти перед собою: природній матеріал, клей, ножиці, ніж;
-         Пошарово наклеїти основний  фон композиції, закріпити його клеєм;
-         Приклеїти основні елементи композиції;
-         Провести роботу по приклеюванню дрібних деталей.
     Вчитель кожному індивідуально за потреби надає допомогу у виконанні складних елементів композиції, слідкує за правильністю побудови композиції.

3 .       Заключна частина.
3.1. Підведення підсумку уроку.
Обговорення виконаних ескізів площинної аплікації за критеріями:
-         Художня завершеність;
-         Колористичне рішення;
-         Побудова перспективи;
-         Підбір рослинного матеріалу;
-         Робота над деталями;
-         Композиційна побудова.

3.2. Взаємооцінювання робіт (Робота в парах).
3.4. Прибирання робочого місця.






Немає коментарів:

Дописати коментар